روان شناسی جالب برای خواب دیدن!
تاريخ : سه شنبه 3 تير 1393برچسب:روانشناسی, | 11:2 | نويسنده : mohammad mahdi

خواب دیدن

 

همه ما تقریبا یک‌سوم از زندگی‌مان را در خواب به‌سر می‌بریم. اما این‌قدر که از واقعیت‌های بیداری‌مان آگاهی داریم، از خواب‌مان کمتر می‌دانیم. دکتر حسین ابراهیمی مقدم، روان‌شناس و مدرس دانشگاه، با ظرایف و دقایق این دنیای راز آلود ما را بیشتر آشنا می کند .

آیا این درست است که مغز ما در هنگام خواب استراحت می‌کند؟

 

واقعیت این است که مغز ما در دوره‌هایی از خواب حتی از زمان بیداری هم فعال‌تر است! لذا اینکه گفته شود در هنگام خواب مغز استراحت می‌کند، اصلا باور درستی نیست!

در انسان، هنگام تولد، مدت خواب حداکثر میزان خود را دارد و بین 20 تا 22 ساعت در شبانه‌روز است، سپس به تدریج از میزان آن کاسته می‌شود و در هنگام بلوغ به کمی بیش از 8 ساعت می‌رسد. متوسط مقدار خواب در بزرگسالان 5/7 ساعت است. البته اختلافات انفرادی زیادی نیز در نیاز به خواب و مدت آن مشاهده می‌شود.

 

 

مکانیزم عصبی به خواب رفتن چیست؟

 

در هنگام خواب به تدریج از سطح هوشیاری کاسته می‌شود. سطح هوشیاری با فعالیت‌ نورون‌های کورتکس مخ مربوط است. فعالیت نورون‌های کورتکس هم به نوبه‌ خود تحت تاثیر پیام‌های تحریک کننده و باز دارنده‌ای قرار دارد که از تشکیلات مشبک به کورتکس می‌رسد. ضمنا در هنگام خواب سیناپس‌های بازدارنده‌ای که به خصوص از تشکیلات مشبک، پل مغز و بصل‌النخاع سرچشمه می‌گیرند و انتقال‌دهنده شیمیایی آنها سرتونین است،به کار می‌افتند. به همین جهت است که در هنگام خواب به سروتونین مغز افزوده می‌شود و اگر در مغز جانوران بیدار هم سروتونین تزریق کنیم به خواب می‌روند.

 

 

خواب چه آثاری دارد؟

 

برای جواب به این سوال اجازه بدهید ابتدا مثالی مطرح کنم. فرض بفرمایید که شما پشت فرمان خودروی خود نشسته و استارت می‌زنید. چه اتفاقی می‌افتد؟ انرژی از باتری برای روشن شدن ماشین بسیج می‌شود و خودرو شما روشن می‌شود. اگر اعمالی از این دست مثل روشن شدن خودرو، استفاده از کولر یا روشن کردن چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که باید خیلی زود باتری خودرو خالی و شارژ شود ولی واقعیت این است که دینام خودرو وظیفه شارژ دوباره باتری را به عهده دارد و تا وقتی دینام سالم است باتری شما به راحتی خالی می‌کند و خودروی شما خوب استارت می‌زند ولی اگر دینام خراب باشد،مشکلات شروع می‌شود.در بدن ما هم خواب نقش همان دینام را بازی می‌کند و باعث می‌شود پرانرژی باشیم. قطعا با کسانی برخورد کرده‌اید که صبح‌ها برای انجام امور انرژی لازم را ندارند یا افراد افسرده‌ای که انگیزه‌ انجام فعالیت را ندارند، معمولا کم انرژی هستند و به طور عمده مشکل خواب دارند یا به عبارتی خوب شارژ نمی‌شوند.

 


نظرات شما عزیزان:

dina
ساعت22:01---3 تير 1393


mahsa
ساعت20:18---3 تير 1393
مطلب هایی که میفرستی برام قشنگه ممنون
پاسخ:خواهش می کنم،فدات عزیز!!


:·•●’✿ᗩᔕᗩﬡᗩ✿‘●•·
ساعت20:12---3 تير 1393
kkhhh.vaaaaaaaaa.kho goftam shayad onam mese man khab nemibine ya mibine cherto pert mibine..

aslan man dige hichi nemigam
پاسخ:ناراحت نباش من که گفتم با خودم بودم.خخخخخ.


:·•●’✿ᗩᔕᗩﬡᗩ✿‘●•·
ساعت15:41---3 تير 1393
zahrajoon toma mese mani

پاسخ:خخخخخخخخخخخخخ!!چه ربطی داشت؟؟؟؟؟؟!!!!!!
پاسخ:باخودم بودما که گفتم چه ربطی داشت، منظورم تو نبودی.


zahrajoon
ساعت14:39---3 تير 1393
دقیقا·•●’✿ᗩᔕᗩﬡᗩ✿‘●•

:·•●’✿ᗩᔕᗩﬡᗩ✿‘●•·
ساعت12:43---3 تير 1393
man ya khab nemibinam yamibinam cherto perte khabam kkhh
پاسخ:خخخخخخخخخخخخخخخخخ!!!!


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: